Webstick.nl logo Webdesignburo en Wordpress-blog

SEO trends voor [2021], wat is nieuw? 💥

SEO Trends [2021]

In dit artikel voor de top SEO trends voor [2021] bespreek ik zowel on-page als off-page SEO aspecten. Voor on-page zijn de veranderingen niet zo snel, nieuw is hoofdzakelijk Google's Core Web Vitals. Verder gelden gewoon dat de belangrijkste SEO regels zoals Content is King, Mobile First Indexing, het hebben van goeie titels en beschrijvingen etcetera. Men moet ook zeker een goede layout voor mobiel hebben.

Verder is een strak design belangrijk en alles moet het goed doen, geen dode links of knoppen die naar niet bestaande pagina’s verwijzen en dingen mogen niet verspringen (Core Web Vitals). Voor off-page geldt dat links van andere websites naar die van jou worden door Google als complimentjes gezien en hoe meer van deze backlinks je hebt hoe beter. Zorg uiteraard ook dat je geen Google penalty oploopt.

1. Content is king

Content is king

Het klinkt afgezaagd ondertussen maar ik kan er helaas weinig aan doen. Dit is de allerbelangrijkste SEO-factor en zal het ook altijd blijven. Schrijf pakkende teksten van een behoorlijke lengte, doe er zoveel mogelijk ander materiaal in zoals video's, afbeeldingen, grafieken, lijsten en wat u verder nog aan nuttige info eraan toe kunt voegen. Een goede titel van rond de 64 karakters met uw beste keywords voor de pagina, hetzelfde geldt voor de beschrijving maar in dit geval 155-300 karakters.

Uw keywords moeten in de tekst en titels van het artikel voorkomen maar overdrijf niet, het moet prettig leesbaar blijven anders bent u averechts bezig. Verder is het belangrijk dat afbeeldingen alt-tags hebben met de pagina-keywords. Als u meer hierover wilt weten zoekt u op "Content is King" in Google en leest u artikel wat alleen daarop gericht is.

2. Website's laadtijd

Website's laadtijd

De laadtijden van websites zijn een Google-algoritme maar maakt tevens deel uit van andere algoritmes zoals Bounce Rate, Core Web Vitals en de gebruikerservaring. Laadtijd is daarmee een erg belangrijke factor om goed gevonden te worden. Lees mijn artikel hier hoe u de laadtijd voor uw website kunt optimaliseren.

In het kort gezegd maakt men een website sneller door alle afbeeldingen goed te optimaliseren en Lazy Load te gebruiken zodat niet alle afbeeldingen in het begin geladen worden. Verder is het van belang om een goeie cache-plug-in te gebruiken, beter nog een CDN of nog beter een al geoptimaliseerde hostingomgeving.

3. Rankbrain en bounce rates

Google Rankbrain

Rankbrain is een zelflerend systeem van Google wat Click-through rates en sessieduur van bezoeken aan je website vastlegt. Aan de hand van deze gegevens meent Google te weten welke en hoe zeer mensen in je website geïnteresseerd zijn. Hoe langer men op je site blijft en op dingen klikt hoe hoger je in de SERP terechtkomt uiteindelijk.

Sites met een hoge SERP ranking echter, kunnen snel zakken als bezoekers meteen weg zijn nadat ze op de site kwamen via Google. Zorg sowieso altijd voor een accurate beschrijving voor pagina’s zodat Google die overneemt en mensen precies weten wat ze op je website kunnen verwachten zodat er nooit een hoge bounce rate kan ontstaan.

4. Google's Core Web Vitals

Google's Core Web Vitals

Core Web Vitals geeft Google een overzicht hoe uw pagina's presteren, gebaseerd op ervaringen van echte bezoekers. Van belang is dat bezoekers zo lang mogelijk op uw site blijven, waarbij 3 begrippen een rol spelen: CLS, FID en LCP. LCP is de tijd die nodig is om het grootste element van uw pagina te laden wat de bezoeker laat zien dat de pagina geladen wordt, zo blijft hij.

FID is als de pagina geladen is en de bezoeker een actie uitvoert, bijvoorbeeld een klik of scroll. CLS heeft betrekking op elementen die van plaats verspringen tijdens het laden wat storend is voor bezoekers.

5. Google BERT

Google BERT

Na Google Rankbrain is Google BERT de meest impact-hebbende factor in searches. BERT staat voor Bidirectionele Encoder Representaties van Transformers en helpt computers om taal net als mensen te begrijpen. Door op een haast menselijke manier zinnen te begrijpen is de Google Search met behulp van BERT in staat veel betere zoekresultaten weer te geven. Verder wordt BERT door Google gebruikt voor featured snippets.

Ondanks dat Google BERT nu een van Google's algoritmes is, heeft dit Google Rankbrain niet overbodig gebruikt, beide algoritmes worden naast elkaar gebruikt. Google is gek op biede algoritmes aangezien ze het practisch voor onmogrlijk houden dat SEO-experts pagina's hiervoor zouden kunnen optimaliseren. BERT wordt overigens door veel meer bedrijven gebruikt, dus niet alleen Google.

6. Google EAT

Trust

Deze term staat voor expert, authority, en trust. In het Nederlands reputatie, autoriteit en betrouwbaarheid. Links van betrouwbare websites worden als waardevol gezien waar links van startpagina’s zonder content het bijvoorbeeld steeds minder doen. Door veel geassocieerd te worden met betrouwbare websites verwerft je eigen website langzaam aan ook vertrouwen en autoriteit.

Bezoekers hebben vaak een stuk meer vertrouwen in medebezoekers van een website dan degenen die er artikelen voor schrijven. Zorg dus altijd voor goede echte referenties van klanten die een goed woordje voor je brand doen en publiceer deze op je website.

7. Gebruikerservaring (ook mobiel)

Google zoeken

Websites moeten goed, prettig en snel werken en wel op alle apparaten natuurlijk. Aangezien meer dan de helft van de zoekopdrachten via mobiel aangevraagd worden is het van belang een mobielvriendelijke website te hebben. Houdt ook rekeningen met uw bezoekers wat teksten betreft, schrijf niet alleen voor Google (keywords) maar zorg dat teksten lekker lopen en prettig overkomen op de bezoeker en dat de juiste informatie overgebracht wordt.

Natuurlijk kunnen keywords zeker in de tekst verwerkt worden, mits dat op een subtiele manier gebeurt. Als je website nog niet voor mobiel gebruik geoptimaliseerd is, dan is het in [2021] zeker tijd daar aan te werken. Zowel een volledig responsive website is goed, maar ook een aparte speciale versie van uw website voor mobiel is haast nog beter.

8. Betere resultaten in SERP met structured data

wat is Schema

De afgelopen jaren hebben we een flinke verandering gezien in de SERP (Google zoekresultatenpagina). Niet alleen geeft Google de zoekresultaten in tekst en links weer maar ook video’s, afbeeldingen, extra links, Google bedrijven en featured snippets. Ook is het zo dat Google probeert in de SERP al antwoord te geven op vragen wat maakt dat er dus niet meer doorgeklikt wordt.

Je wilt dus niet alleen hoog staan in de zoekresultaten maar je wilt ook in de featured- en rich snippets zitten en tussen de bedrijven uit Google maps die Google presenteert. Men kan structured data zelf in zijn website weergeven met een goeie Schema plug-in kunt u veel informatie en voorbeelden vinden hoe u daarmee aan het werk gaat. Google kan dit dan letterlijk overnemen en op de SERP tonen.

9. Google Voice Search

Google voice zoeken

Van de 3,5 miljard dagelijkse zoekopdrachten in Google zijn practisch een derde deel spraakopdrachten. Gebruikmakend van “Personal Assistant Devices” zoals Google Home en Apple’s Siri gebruiken maar liefst 55% van jongeren en 40% volwassenen spraakopdrachten. Google assistant is te vinden op slimme speakers, smartphone, smart TV’s, auto’s, smart horloges en koptelefoons.

Ondanks dat dit een trend is, is er weinig aan te doen echt voor je SEO. Of teksten geschreven of gesproken worden, maakt in principe geen verschil voor de resultaten. Sinds de zomer van 2018 is er trouwens ook de Nederlandstalige versie van Google Assistant.

10. Andere platforms en zoekmachines

Andere platforms en zoekmachines

Zoekmachines als Duck Duck Go en Ecosia worden steeds meer gebruikt. Natuurlijk is het overgrote aandeel van zoekopdrachten via Google maar de concurrentie in deze zoekmachines is veel lager en men kan hier zijn voordeel mee doen daar wat extra mensen aan te trekken en zodoende meer leads en conversie te creëren. Een andere SEO trend voor [2021]: niet alleen met zoekmachines wordt men gevonden, je kunt ook adverteren op sites als Alibaba, Amazon, of Youtube.

Deze platforms zijn enorm in opkomst en kunnen zeer goed gebruikt worden om meer bezoekers naar je site te sturen. Zeker Youtube, wat na Google al de grootste zoekmachine is, is de toekomst van zoekmachines waarschijnlijk. Mensen kijken liever video’s dan dat ze teksten lezen en dat is goed merkbaar. Video’s beantwoorden nu ook al vragen in featured snippets en rich snippets.

11. Topics in plaats van losse keywords

Keyword stuffing

Google doet niet meer dan proberen de beste resultaten te bieden bij zoekopdrachten. Google is behoorlijk intelligent vandaag de dag en het volproppen van teksten met keywords is absoluut niet meer nodig. Schrijf teksten die aantrekkelijk zijn voor je bezoekers en niet voor Google. Als een bezoeker op uw pagina alles aantreft waar hij naar op zoek was, is hij dolgelukkig. Schrijf dus teksten die mensen aanspreken en helpen. Bij bijzonder goede content is het zo dat vele sites er automatisch heen zullen linken.

Slot

Dat waren de voornaamste SEO trends voor [2021], probeer er je voordeel mee te doen. Uiteraard zijn kleinere details ook van belang, die we hier niet besproken hebben. Leest u onze artikel "120 Google SEO punten voor [2021]" als je uitgebreidere informatie wilt met taken die je kunt doen om je website beter gevonden te laten worden.



Deze link geeft u vandaag 20% korting op het Divi-theme!

Divi



Naar boven