Hoe herken ik een Google penalty? [2024] 💥
Met deze lijst met punten die zullen resulteren in een Google-penalty, kunt u eenvoudig controleren of uw website deze feiten heeft begaan. Op deze manier is het opsporen van een Google-penalty vrij eenvoudig. U kunt hier ook oplossingen vinden om de penalty te annuleren.
Advertisement
1. Spammy domein
Kijk uit met het overnemen van domeinen van anderen, u weet immers niet hoe ze ermee omgegaan zijn. Als een domein een erg spammy link verleden heeft, of andere type penalties van Google gehad heeft is dit een slechte zaak voor uw business. Via Webmaster-Tools kunt u Google aangeven dat u een frisse start wilt maken met dit domein.
2. Black hat SEO
Alles wat onder verboden technieken valt is het ergste wat er is op het gebied van penalties, het proberen te belazeren van de search engines met cloaking, verborgen links, verborgen tekst, doorway pagina's, linkfarm links enzovoorts.
3. Links kopen
Het kopen van links is iets wat Google niet graag ziet. U bent waarschijnlijk niet de enige die op zo'n website een link gekocht heeft, en een dergelijke site kan een patroon gaan vertonen waardoor het voor Google duidelijk is dat er in links gehandeld wordt. Aangezien iedereen voor zijn concurrentie links zou kunnen kopen om hun site aan te vallen is het voor Google moeilijk hiermee om te gaan, maar als u teveel van dit soort links heeft krijgt u zeker een penalty.
4. Duplicate content
Schrijf altijd unieke artikelen voor uw website en zorg door middel van .htaccess re-directs dat er ook geen duplicate content binnen uw eigen site bestaat. U kunt via Copyscape.com controleren of uw content uniek is, en of misschien iemand anders uw teksten gekopieerd heeft. In het geval van duplicate content ontvangt alleen uw pagina een Google penalty, behalve als de hele website ermee vol staat.
5. Wederkerige links (heen en weer)
Als u afspreekt met de eigenaar van een andere website dat hij naar u linkt, en u naar hem zijn dit wederkerige links. Dit soort linkgedrag kan leiden tot een penalty, zeker als uw website meerdere van dit soort links heeft. Link nooit naar een website die naar uw site linkt. Als u meerdere websites heeft en de andere kant ook, dan kan men naar elkaar linken door dit via heel andere sites te doen, maar kijk uit.
6. Meer dan 1 hyphen (streepje) in de domeinnaam
De domeinnamen die teveel streepjes erin hebben ziet Google niet meer graag, mocht uw domein dit hebben, denk er dan eens over om een nieuw domein te kopen, uw website daarop te zetten, en het oude domein om te leiden via een joker 301 re-direct naar de nieuwe website.
7. Buitenlandstalige links
Zorg dat u pagina's in meerdere talen heeft op uw website zodat mensen daar heen kunnen linken. Het linken van Russische of Japanse pagina's naar uw Nederlandse website maakt de situatie voor Google erg verdacht. Aangezien in Nederland iedereen Engels spreekt denk ik dat u wel kunt linken naar Engelstalige websites, althans Google zou moeten begrijpen dat deze taal goed door ons verstaan wordt.
8. Teveel keywords
Schrijf uw teksten zo dat 6 tot 20% keywords op de pagina's voorkomen, maar nog belangrijker dat de teksten goed leesbaar zijn en niet opzettelijk volgestopt zijn met keywords, dit zal zeker bestraft worden anders.
9. Footer en Sidebar links
Deze plekken op uw website zijn bij Google bekend als de plek bij uitstek waar gekochte links geplaatst worden en ziet er erg onnatuurlijk uit. Zorg dat links in uw content van de pagina zitten en zin hebben, link niet naar dingen die buiten het verhaal vallen uiteraard.
10. Geen niche links
Waarom zou een website voor medische wetenschap naar een website voor nieuwe auto's linken? Zeker als er veel van dit soort links op uw website staan is dit erg verdacht en levert een penalty op. Probeer altijd zo te linken dat dit logisch is en binnen uw sector past.
11. Ankertekst van inkomende links
Als een te groot percentage van de links die naar bijvoorbeeld uw homepage linken dezelfde ankertekst hebben is dit vreemd, niet meer dan 15 a 20% van de links mogen uw keywords hebben. Zorg dat het merendeel van de links ankerteksten hebben als "uwdomein.nl" "Uwdomein" "klik hier" en andere niet veel zeggende woorden die in een normaal linkpatroon meestal gebruikt worden, zo lang u dit zelf kunt controleren.
12. Verwaarloosde sitemap
Google gebruikt uw sitemap die ze via Google Webmaster Tools aangeboden krijgt, zorg dat hij een beetje op de laatste stand blijft en Google niet denkt dat dit verwaarloosd wordt. Hier kun je snel een sitemap laten maken en downloaden.
13. Slechte inkomende links
Als andere sites naar uw website linken en de pagina's niet bestaan krijgen zee en 404 error pagina te zien. Uiteraard wordt uw pagina uit de SERP gehaald door Google als dit het geval is. Als de hele site verwaarloosd is zal de website hiervoor een penalty krijgen. Via Google Webmaster tools kunt u crawl errors opsporen en re-directen via 301 in .htaccess of via robots.txt deze URL's laten de-indexeren.
14. Slechte uitgaande links
De website waar u naar linkt zijn aan verandering onderhevig, zodoende linkt u misschien wel naar pagina's die al lang niet meer bestaan. Als dit veel voorkomt op uw website geeft dit voor Google nalatigheid aan en wordt bestraft. Check eens in de zoveel tijd uw website met een programma als Linkchecker en corrigeer alles.
15. Site-wide links
Dezelfde link die op elke pagina terugkeert, als webdesigner was het gebruikelijk om je link in de footer te zetten, tegenwoordig levert dit een penalty op de manier waarop gekochte links op sites gezet worden. Het is beter om ze weg te halen, zeker als de websites geen echt verband met elkaar hebben (niche).
16. Sponsor links
Het hebben van sponsors is natuurlijk goed voor u, maar kijk uit dat u niet naar hele series websites gaat linken. Als er al gelinkt moet worden, zorg dan in elk geval dat deze links nofollow tags hebben.
17. Duplicate content door taal
Als u bijvoorbeeld dezelfde pagina heeft voor een Nederlands en een Vlaams publiek waarin het grote deel van de tekst hetzelfde is wordt dit ook als duplicate content gezien, tenzij u dit aangeeft aan Google via de meta tags op de pagina.
18. Affiliate links
Als advertenties de boventoon voeren op een pagina, en zeker als er ook nog eens weinig en slechte content opstaat is zeker een reden voor een penalty. Het publiek heeft niets aan zo'n website dus Google ook niet. Houdt het aantal advertenties binnen de perken.
19. Een overdaad aan H-tags
Google ziet de H1 en H2 tags graag om te weten wat belangrijk is op uw website, maar gebruik het liefst maar 1x H1 op een pagina en een aantal H2's. Teveel H1 tags zorgen zeker voor een penalty voor de pagina.
20. Te lange titels, teveel keywords
Prop uw titels niet helemaal vol, de optimale lengte op het moment is 65 tekens, dus geen titels met ellenlange zinnen met uw keywords erin, neem alleen de sterkste keywords ervoor in een krachtige zin. Hetzelfde geldt voor meta keywords: geef 2 tot 5 combinaties op, geen hele waslijst.
21. Trage website
Als er geen aandacht besteed is aan het optimaliseren van afbeeldingen, cache, comprimeren van bestanden enzovoorts kan een website soms erg traag laden, bezoekers vertrekken dan binnen 30 seconden en de bounce rate van uw pagina's zullen sterk stijgen wat een penalty op gaat leveren. Gebruik altijd een goed theme en zet je website liefst op een CDN netwerk zodat hij snel laadt.
22. Veel downtime
Als u website op een server staat die veel tijd niet bereikbaar is door wat voor oorzaak dan ook. Als uw website niet bereikbaar is dan wil Google er ook niemand heen sturen uiteraard.
23. Vervuilde commentaren
Zeker met Wordpress sites moet u erop letten dat de commentaren als deze aan staan en zo gepubliceerd worden niet vol staan met spammy links en schunnige teksten. Dit is erg irritant en ook nog eens slecht voor uw website omdat Google hier geen begrip voor heeft. Verwijder het liefst de mogelijkheid om commentaren op uw website achter te laten of houdt het scherp in de gaten.
24. Gehackte website
Als uw website gehackt is moet dit toch binnen een dag of 3 opgelost worden, als u dit gewoon zo laat een tijd zal de IP van de server geblacklist worden en dit heeft een erg negatief op alle websites op die IP, afgezien van het feit dat dit nog veel meer schadelijke gevolgen heeft.
25. Linken naar verdachte sites
Link nooit naar websites voor gokspelen, sites voor volwassenen of sites die producten voor volwassenen verkopen, sites die illegale activiteiten uitvoeren, en alle andere website waarvan u zelf denkt aan de hand van alle spelregels hier in dit artikel dat Google wel eens een probleem met zo'n website zou kunnen hebben.
26. SEO marketers
Als u SEO campagnes laat uitvoeren zorg dan dat u zeker weet dat deze mensen legale technieken gebruiken, spreek alles goed door zodat u weet wat er precies gedaan wordt. U bent er niet bij gebaat te staan om snel te stijgen in de SERP en dan na betaling van de diensten te vallen als een baksteen. iPower is een goed en betrouwbaar SEO-bedrijf wat ik aan kan raden.
27. Gesponnen teksten
Kijk uit met tekstschrijvers, als een artikel niet met de hand geschreven wordt maar een bestaande tekst gesponnen met een programma is dit voor Google duplicate content, maar ook nog eens proberen de zaak te flessen is een zware overtreding. Schrijf uw teksten zelf of laat het aan betrouwbare personen over en vraag voor de zekerheid nog eens na om zeker te zijn.
28. Landingspagina's
Vroeger was het goed om veel verschillende website te hebben, en deze door te linken naar uw belangrijkste website. Dit levert tegenwoordig eerder strafpunten op. Probeer uw aandacht te vestigen op 1 goede website. Mocht u om bepaalde redenen van domeinnaam veranderen, dan kunt u die oude domeinnaam het beste omleiden naar de nieuwe met een 301 en niet laten bestaan en van daar naar de nieuwe website linken.
29. Te veel uitgaande links
Teveel naar allerlei websites linken kan het idee geven dat u hier geld voor krijgt en een penalty opleveren. Mocht u geen penalty krijgen dan nog altijd is het zo dat al deze websites linkjuice krijgen en uw Pagerank zal gaan dalen hierdoor wat ook tot gevolg heeft dat u slechter gevonden zult gaan worden.
30. Omleiding
Een 301 omleiding kan een penalty doen overslaan van de ene op de andere domeinnaam. Kijk dus uit met omleidingen, zorg dat u zeker weet dat er geen sprake van penalties is voor het domein wat omgeleid wordt.
31. Aanval van de concurrent
Vroeger werd een website nooit aansprakelijk gehouden voor links die naar de site linken, men heeft dit immers zelf niet in de hand. Hier is Google vanaf gestapt en geeft wel degelijk een penalty voor verdachte linkpatronen. Uw concurrent zou dus opzettelijk kunnen zorgen voor foute links naar uw website zodat deze bestraft wordt. Ga naar Google Webmaster tools en check alle backlinks naar uw website na, en "disavow" deze links, oftewel vertel Google dat u hier niks mee te maken wilt hebben, niet in goede en niet in kwade zin.
32. Weinig uitgaande links
Helemaal niet linken naar andere websites is geen goed idee, probeer uw website zo natuurlijk mogelijk te houden, en link hier en daar naar andere websites, zowel follow als nofollow.
Mocht u liever hebben dat wij de situatie voor uw website nakijken via een uitgebreid SEO rapport, neem dan contact met ons op.
- Martijn Assie / Webstick.nl
Advertisement