Webstick.nl logo Website laten maken? 020-89 34 334

Juiste tekststructuur van jouw website [2025] 💥

Juiste tekststructuur

Leesbaarheid is één van de belangrijkste punten van een goede website. Bezoekers lezen de tekst namelijk niet aandachtig, maar scannen de tekst binnen een aantal seconden. Hier moet je door middel van een goede tekststructuur op inspelen. Het goed opbouwen en schrijven van een tekst is echter niet alleen prettig voor de leesbaarheid van jouw website. Het moet de lezer ook aanzetten tot actie. Daarnaast bevordert een goede tekststructuur de vindbaarheid in Google.


Advertisement

Divi Ad 680px


Het schrijven van een webtekst kan soms erg ingewikkeld zijn. In de meeste gevallen heb je als ondernemer geen tijd en kennis om dit goed te doen. Terwijl de website van je organisatie hier echt mee staat! Het doel van een webtekst is namelijk de juiste en positieve beleving van je merk overbrengen op de bezoeker van je website. Als dit lukt, kun je bezoekers gemakkelijker overhalen om jouw dienst af te nemen.

Waar begin je mee?

De eerste stap zetten kan soms erg lastig zijn. Waar moet je beginnen en wat is de juiste opbouw van een goede webtekst? Het is raadzaam om te beginnen met het in kaart brengen van de doelgroep die je wilt aanspreken. Het is van belang om de bezoeker direct aan te spreken in je webteksten. Wanneer de bezoeker zich niet aangesproken voelt, zal hij namelijk binnen enkele seconden de website verlaten. Maak je tekst dus zo persoonlijk mogelijk.

Vervolgens ga je kijken wat je wilt bereiken met de tekst. Wil je jezelf presenteren? Een probleem oplossen? Een dienst of product verkopen? Mensen informeren of juist activeren? Aan de hand van het doel kun je een onderwerp kiezen. Het onderwerp moet de juiste boodschap overbrengen op de doelgroep. Weet je nog niet heel veel over het onderwerp? Dan is het raadzaam om informatie te gaan verzamelen. Heb je genoeg informatie over het onderwerp, dan is de volgende stap de zoektocht naar het juiste keyword.

Keywords onderzoeken

Wanneer je het onderwerp duidelijk in beeld hebt, kun je gaan kijken welk keyword hierbij aansluit. Een keyword is een zoekwoord die de doelgroep gebruikt om de juiste informatie te vinden in zoekmachines. De keywords die van invloed zijn op jouw website moet je toevoegen aan je webteksten om goed vindbaar te zijn in Google.

Het juiste zoekwoord kun je bepalen door middel van een keywordonderzoek. Tijdens dit onderzoek verplaats je jezelf in de doelgroep. Je gaat vervolgens nadenken over welke keywords jouw doelgroep mogelijk zal gebruiken om jou te vinden. Deze keywords check je vervolgens door middel van online tools (zoals de zoekwoordplanner van Google en Ubersuggest)op het aantal zoekopdrachten per maand en de concurrentie. Aan de hand van deze gegevens kun je het meest relevante keyword bepalen.

Beperk het aantal gebruikte zoektermen tot maximaal drie per webtekst. Je moet deze zoekwoorden namelijk op het gewenste niveau verwerken in de tekst. Het is hierbij de bedoeling dat dit op een natuurlijke manier gaat, zodat de tekst prettig blijft om te lezen.

Opbouwen van de tekst

De doelgroep, het onderwerp en de keywords zijn bepaald. Nu kun je starten met het opbouwen van de webtekst. Hierbij is het belangrijk dat de tekst scanbaar is voor de lezer. Belangrijke onderdelen van een webtekst zijn:

  1. Pakkende titel: een pakkende titel moet de doelgroep prikkelen en aantrekken tot het lezen van de rest van de tekst. Daarnaast scannen verschillende zoekmachines de titel (h1) om te kijken wat het onderwerp van de tekst is.
  2. Tussenkoppen: met tussenkoppen kun je verschillende onderwerpen binnen de tekst aanduiden. Dit zorgt ervoor dat de lezer gemakkelijk kan scannen welke alinea’s hij wel of niet wil lezen. De tussenkoppen (h2) zorgen er ook voor dat zoekmachines meer inzicht krijgen in de tekst.
  3. Alinea's: per alinea wordt één thema besproken. Bij webteksten is het belangrijk om de alinea zo kort en bondig mogelijk te houden. Een alinea van maximaal zeven zinnen zal de lezer blijven boeien.
  4. Opsomming, dikgedrukte woorden en links: een opsomming, dikgedrukt woord of link valt op in een webtekst en trekt hiermee de aandacht van de lezer.
  5. Korte zinnen: korte zinnen in een webtekst zorgen ervoor dat de tekst makkelijker leesbaar is. Daarnaast komen korte zinnen overtuigender en krachtiger over dan lange zinnen.

De juiste tekststructuur

Inhoud van de content

Een webtekst start altijd met een inleidende alinea. De inleiding wordt gebruikt om de aandacht van de lezer te trekken en over te halen om de rest van de tekst te lezen. Hierbij is het erg belangrijk dat de keywords worden gebruikt. Daarnaast moet de belangrijkste informatie verwerkt worden in de eerste zin van de alinea. Op deze manier is het onderwerp van de tekst gelijk duidelijk.

Het is raadzaam om de webtekst in eigen woorden te schrijven. Maak hierbij gebruik van leuke grapjes en woordspelingen. Op deze manier houdt je de tekst luchtig. Originaliteit is daarnaast ook erg belangrijk om op te vallen bij de lezer en in zoekmachines.

Om de leesbaarheid van de tekst te verbeteren is het ook verstandig om gebruik te maken van signaalwoorden. Dit zijn woorden die een verbinding leggen tussen zinnen of alinea’s. Hierdoor zal de lezer de tekst beter begrijpen. Een aantal voorbeeldwoorden zijn: ook, tevens, echter, maar, bovendien, kortom, dus en daarom.

Voeg beeld toe zodat de tekst aantrekkelijker wordt om te lezen. Hierbij is het raadzaam om een relevante afbeelding te kiezen die een toegevoegde waarde heeft voor de tekst. Ook is het belangrijk om de afbeelding een goede bestandsnaam, Alt-tekst en grootte mee te geven zodat de afbeelding ook goed te lezen is voor zoekmachines.

Handige SEO-tools

Om website goed vindbaar te krijgen in zoekmachines zoals google zijn er een aantal handige SEO(Search Engine Optimization) tools ontwikkeld. Deze tools ondersteunen je bij het optimaliseren van webteksten. Eerder in deze blog werden de zoekwoordplanner van Google tools en Ubersuggest al genoemd, die je kunnen helpen bij het vinden van de juiste keywords. Er zijn ook tools die je ondersteunen bij het schrijven van een pakkende tekst, waarin het zoekwoord op het gewenste niveau verwerkt wordt zoals WStools en Webtexttool.

De meest bekende SEO-tool voor websites is Yoast. Yoast is een populaire plug-in voor Wordpress. Deze gratis plug-in kun je snel en gemakkelijk installeren op jouw website. Door het invoeren van jouw gekozen keyword kun je door middel van gekleurde bolletjes (groen, oranje en rood) checken hoe jouw webtekst scoort op het gebied van SEO. Hierbij wordt gekeken naar de leesbaarheid van de tekst op de site, maar ook naar de URL van de pagina, de metatitel en de metatekst.

Wil je meer weten over handige tools en plug-ins voor weblog-software zoals Wordpress? Lees dan de Wordpress handleiding eens door.



Advertisement

Divi Ad 680px