Webstick.nl logo Webdesignburo en Wordpress-blog

Hoe je een zoekwoorden onderzoek doet [2024]

Goedkope website

De start van een SEO traject zal altijd een zoekwoorden onderzoek zijn. Met het zoekwoorden onderzoek bepaal je de zoekwoorden welke interessant en relevant voor je business zijn. De SEO activiteiten zoals content creatie en linkbuiling zullen afgestemd moeten worden op de zoekwoorden uit het zoekwoorden onderzoek.

Een zoekwoorden onderzoek heeft veel weg van een marktonderzoek. Er zal in kaart gebracht moeten worden wie je klanten zijn, wat je klanten bezig houdt, welke vragen, behoeftes en angsten zij hebben.


Advertentie

Divi Ad 680px


Wat zijn goede zoekwoorden?

Een misvatting is dat het bij een zoekwoorden onderzoek alleen maar om het zoekvolume gaat. Zoekvolume is wel belangrijk maar net zo belangrijk zijn de commerciële intentie en de concurrentie op het zoekwoord.

Uit het type zoekwoord is de intentie van de zoekmachine gebruiker op te maken. Zoekt iemand op ‘product X kopen’ of ‘product X bestellen’ dan weet je dat deze al met zijn creditcard in de hand klaar zit om het product te gaan kopen. Dit soort zoekwoorden hebben een hoge commerciële intentie en zijn daardoor van hoge waarde.

Zoekwoorden welke een hoge commerciële intentie mag je de hoogste conversie verwachten.

Wat bij een zoekwoorden onderzoek ook in de afweging meegenomen zal moeten worden is de concurrentie op een zoekwoord. Als je website al veel autoriteit in Google heeft dan hoef je hier minder op te letten dan als je een kleine of startende website hebt. De hoeveelheid concurrentie welke op een zoekwoord zit geeft je een idee over de haalbaarheid van een toppositie in Google.

Indien je een zoekwoord gevonden hebt met commerciële intentie, waarvan de concurrentie niet al te hoog is, dan zal er gekeken moeten worden naar het zoekvolume. Wordt er voldoende op gezocht om de investering in tijd en geld te rechtvaardigen? Er zal immers geïnvesteerd moeten worden in de creatie van content en in linkbuilding.

Zoekwoorden onderzoek tools

Voor een zoekwoorden onderzoek zal je altijd een ondersteunende tool nodig hebben. Een tool welke veel gebruikt wordt voor het doen van een zoekwoorden onderzoek is de Google Zoekwoordenplanner. Het grote voordeel van de Google Zoekwoordenplanner is dat deze gratis te gebruiken is en Google weet natuurlijk precies hoe vaak er op bepaalde woorden in haar zoekmachine wordt gezocht.

Google Zoekwoordenplanner

De Google Zoekwoordenplanner vindt je in de Google AdWords omgeving en is eigenlijk bedoeld als hulpmiddel bij het inrichten van je advertentie campagnes.

Als je met de Google Zoekwoordenplanner de zoekvolumes opvraagt dan krijg je ook voorgestelde CPC (Cost Per Click) biedingen te zien. Deze zijn natuurlijk van toepassing op het adverteren in Google. Voor een zoekwoorden onderzoek zou je deze om de eenvoud kunnen negeren.

Een andere optie is om deze CPC biedingen toch mee te nemen in je onderzoek. De CPC zegt je namelijk iets over de commerciële intentie van een zoekwoord. Adverteerders zijn namelijk bereid om meer te betalen voor zoekwoorden welke goed converteren. De zoekwoorden met de hoogste CPC biedingen zijn daardoor vaak interessants om je met je SEO activiteiten op te richten.

De Google Zoekwoordplanner zal ook aangeven of de concurrentie op een zoekwoord laag, normaal of hoog is. Dit is de concurrentie voor het adverteren. Als er wat betreft het adverteren veel concurrentie is dan mag je ervan uit gaan dat er ook veel concurrentie is voor de organische zoekresultaten.

Als je in de Google Zoekwoordenplanner een zoekwoord ingeeft dan kan je suggesties voor andere zoekwoorden ophalen. Dit zullen zoektermen zijn welke nauwverwant zijn aan het zoekwoord welke je opgegeven hebt. De Zoekwoordenplanner is echter niet intelligent en hierdoor kan je zoekwoorden missen. Misschien wel de zoekwoorden welke jouw klant gebruikt.

Andere zoekwoorden onderzoek tools

De Google Zoekwoordenplanner heeft nog een nadeel. Iedereen gebruikt de Google Zoekwoordenplanner, ook al je concurrenten. Het gevolg hiervan is dat iedereen zich gaat richten op de zoekwoorden welke de Google Zoekwoordenplanner suggereert. Waar je met een zoekwoorden onderzoek (ook) wilt achter komen is of er zoekwoorden zijn waarop (vrijwel) niemand zich richt.

Hier kan je op verschillende manieren achter komen.

Zoals al eerder gezegd is een zoekwoorden onderzoek te vergelijken met een marktonderzoek. Het gaat erom wat jouw klanten bezig houdt. Om deze reden zou je het zoekwoorden onderzoek bij de eigen organisatie kunnen beginnen. Is al duidelijk in beeld gebracht wie de klanten zijn of moet dit nog gebeuren?

Door informatie van verschillende afdelingen te verzamelen en in kaart te brengen kan een beeld van de klant geschetst worden. Welke vragen krijgen de verkopers van klanten? En met welke vragen bellen klanten naar de support afdeling? Welke vragen stellen je klanten aan de zoekmachine?

Answer The Public

Om te achterhalen welke vragen je doelgroep aan Google stelt bestaat er een geweldige tool: Answer The Public. Op deze website geef je een onderwerp in en vervolgens krijg je te zien welke vragen men rondom dit onderwerp in Google zoekt.

Een andere slimme manier om achter zoekwoorden van hoge waarde te komen is door af te gaan kijken bij je grootste concurrenten. Hiervoor bestaat ook handige en slimme software.

SEMRush

SEMRush is (betaalde) SEO software welke je onder andere kunt gebruiken voor het doen van een zoekwoorden onderzoek. Bij SEMRush kan je de URL van je concurrent ingeven. Je kunt dan inzien op welke zoekwoorden je concurrent de meeste bezoekers binnen krijgt. Wellicht hebben zij veel bezoekers op zoekwoorden waar je zelf nog niet aan gedacht had. Als je concurrenten hebt waarvan je weet dat ze zich serieus met zoekmachine optimalisatie bezig houden dan is deze methode uiterst effectief en kan je veel werk uit handen nemen. Een nadeel van deze methode is wel dat je op dezelfde zoekwoorden de concurrentie met je concurrenten moet aangaan.



Advertisement

Divi Ad 680px