Webstick.nl logo Webdesignburo en Wordpress-blog

SEO trends 2019

Is SEO dood in 2019?

Wat betreft SEO trends 2019, men hoort soms dat SEO langzaam aan het afsterven is net als de linkbuilding. Wat zeker waar is, is dat er geen flitsende namen meer voor nieuwe algoritmes in het leven geroepen worden als Hummingbird of Panda. Dat houdt echter absoluut niet in dat Google niet net als altijd probeert zijn algoritmes te verbeteren, ze doen het alleen geleidelijker aan nu. Ook voor 2019 geldt gewoon dat de belangrijkste SEO aspecten blijven bestaan zoals mobile first indexing, men moet dus ook een goede layout voor mobiel hebben. Verder is een strak design belangrijk en alles moet het goed doen, geen dode links of knoppen die naar niet bestaande pagina’s verwijzen. Links van andere website naar die van jou worden door Google als complimentjes gezien en hoe meer van deze backlinks je hebt hoe beter. Ook kwalitatief hoogstaande content mag niet ontbreken want dat zien je bezoekers graag en zullen spontaan naar je artikelen linken.

Google EAT

Trust

Deze term staat voor expert, authority, en trust. In het Nederlands reputatie, autoriteit en betrouwbaarheid. Links van betrouwbare websites worden als waardevol gezien waar links van startpagina’s zonder content het bijvoorbeeld steeds minder doen. Door veel geassocieerd te worden met betrouwbare websites verwerft je eigen website langzaam aan ook vertrouwen en autoriteit. Bezoekers hebben vaak een stuk meer vertrouwen in medebezoekers van een website dan degenen die er artikelen voor schrijven. Zorg dus altijd voor goede echte referenties van klanten die een goed woordje voor je brand doen en publiceer deze op je website.

Gebruikerservaring, zeker ook op mobiel!

Google zoeken

Websites moeten goed, prettig en snel werken en wel op alle apparaten natuurlijk. Aangezien meer dan de helft van de zoekopdrachten via mobiel aangevraagd worden is het van belang een mobielvriendelijke website te hebben. Houdt ook rekeningen met uw bezoekers wat teksten betreft, schrijf niet alleen voor Google (keywords) maar zorg dat teksten lekker lopen en prettig overkomen op de bezoeker en dat de juiste informatie overgebracht wordt. Natuurlijk kunnen keywords zeker in de tekst verwerkt worden, mits dat op een subtiele manier gebeurt. Als je website nog niet voor mobiel gebruik geoptimaliseerd is, dan is het in 2019 zeker tijd daar aan te werken. Zowel een volledig responsive website is goed, maar ook een aparte speciale versie van uw website voor mobiel is haast nog beter.

Betere resultaten in SERP met structured data

wat is Schema

De afgelopen jaren hebben we een flinke verandering gezien in de SERP (Google zoekresultatenpagina). Niet alleen geeft Google de zoekresultaten in tekst en links weer maar ook video’s, afbeeldingen, extra links, Google bedrijven en featured snippets. Ook is het zo dat Google probeert in de SERP al antwoord te geven op vragen wat maakt dat er dus niet meer doorgeklikt wordt. Je wilt dus niet alleen hoog staan in de zoekresultaten maar je wilt ook in de featured- en rich snippets zitten en tussen de bedrijven uit Google maps die Google presenteert. Men kan structured data zelf in zijn website weergeven en op schema.org kunt u veel informatie en voorbeelden vinden hoe u daarmee aan het werk gaat. Google kan dit dan letterlijk overnemen en op de SERP tonen.

Google Voice Search

Google voice zoeken

Van de 3,5 miljard dagelijkse zoekopdrachten in Google zijn practisch een derde deel spraakopdrachten. Gebruikmakend van “Personal Assistant Devices” zoals Google Home en Apple’s Siri gebruiken maar liefst 55% van jongeren en 40% volwassenen spraakopdrachten. Google assistant is te vinden op slimme speakers, smartphone, smart TV’s, auto’s, smart horloges en koptelefoons. Ondanks dat dit een trend is, is er weinig aan te doen echt voor je SEO. Of teksten geschreven of gesproken worden, maakt in principe geen verschil voor de resultaten. Sinds de zomer van 2018 is er trouwens ook de Nederlandstalige versie van Google Assistant.

Rankbrain en bounce rates

Google rankbrain

Rankbrain is een zelflerend systeem van Google wat Click-through rates en sessieduur van bezoeken aan je website vastlegt. Aan de hand van deze gegevens meent Google te weten welke en hoe zeer mensen in je website geïnteresseerd zijn. Hoe langer men op je site blijft en op dingen klikt hoe hoger je in de SERP terechtkomt uiteindelijk. Sites met een hoge SERP ranking echter, kunnen snel zakken als bezoekers meteen weg zijn nadat ze op de site kwamen via Google. Zorg sowieso altijd voor een accurate beschrijving voor pagina’s zodat Google die overneemt en mensen precies weten wat ze op je website kunnen verwachten zodat er nooit een hoge bounce rate kan ontstaan.

Andere platforms en zoekmachines

Trust

Zoekmachines als Duck Duck Go en Ecosia worden steeds meer gebruikt. Natuurlijk is het overgrote aandeel van zoekopdrachten via Google maar de concurrentie in deze zoekmachines is veel lager en men kan hier zijn voordeel mee doen daar wat extra mensen aan te trekken en zodoende meer leads en conversie te creëren. Een andere SEO trends 2019: niet alleen met zoekmachines wordt men gevonden, je kunt ook adverteren op sites als Alibaba, Amazon, of Youtube. Deze platforms zijn enorm in opkomst en kunnen zeer goed gebruikt worden om meer bezoekers naar je site te sturen. Zeker Youtube, wat na Google al de grootste zoekmachine is, is de toekomst van zoekmachines waarschijnlijk. Mensen kijken liever video’s dan dat ze teksten lezen en dat is goed merkbaar. Video’s beantwoorden nu ook al vragen in featured snippets en rich snippets.

Topics in plaats van losse keywords

Keyword stuffing

Google doet niet meer dan proberen de beste resultaten te bieden bij zoekopdrachten. Google is behoorlijk intelligent vandaag de dag en het volproppen van teksten met keywords is absoluut niet meer nodig. Schrijf teksten die aantrekkelijk zijn voor je bezoekers en niet voor Google. Als een bezoeker op uw pagina alles aantreft waar hij naar op zoek was, is hij dolgelukkig. Schrijf dus teksten die mensen aanspreken en helpen. Bij bijzonder goede content is het zo dat vele sites er automatisch heen zullen linken.

Slot

Dat waren de voornaamste SEO trends 2019, probeer er je voordeel mee te doen. Uiteraard zijn kleinere details ook van belang, die we hier niet besproken hebben. Leest u onze artikel “120 Google SEO punten voor 2019” als je uitgebreidere informatie wilt met taken die je kunt doen om je website beter gevonden te laten worden.



Divi Wordpress theme - 500.000x verkocht!

Divi