Webstick.nl logo Website laten maken door Webstick.nl

SEO en User Experience: haat-liefde relatie?

SEO en User Experience

Er zijn bijna geen online marketeers meer te vinden die het belang van een goede SEO-strategie nog niet erkennen. Door middel van SEO zorgen bedrijven ervoor dat hun websites een hogere ranking ontvangen van zoekmachines. Na iedere nieuwe update die Google doorvoert in haar algortimes verschuift het belang van bepaalde elementen. Zo is na de laatste updates heel duidelijk naar voren gekomen dat content en User Experience (UX) tegenwoordig zeer zwaar meewegen voor Google, wanneer deze een website rankt. Websites moeten immers goed leesbaar en interessant zijn voor de bezoeker. Google meet de UX van een website bijvoorbeeld door naar de bouncerate en sessieduur te kijken. Een lage bouncerate in combinatie met een lange sessieduur zijn goed voor je ranking, waar een hoge bouncerate en een korte sessieduur het tegenovergestelde voor je ranking zullen betekenen.

User Experience en SEO: water en vuur?

Iets waar veel marketers echter wel last van hebben is dat de richtlijnen van website met een goede User Experience vaak haaks staan op de richtlijnen van een goede SEO-strategie. Een voorbeeld van elementen die botsen zijn de voorgescheven richtlijnen qua design. De richtlijnen van SEO stellen dat een website uitgebreide en informatie content moet tonen aan de bezoeker, terwijl een minimalistisch design veel rustiger en overzichtelijker voor de bezoeker is. Wat is de nu de juiste keuze om te maken?

User Experience en SEO gaan hand in hand!

Het lijkt dus alsof User Experience en SEO niet goed te combineren zijn. Veel marketeers worden hierdoor voor een dilemma gezet. Moeten we kiezen voor een goede SEO-strategie met hoge ranking, of een gebruiksvriendelijke website die zoekmachines niet waarderen? Gelukkig is dit niet het geval, en kunnen UX en SEO op andere manieren wel nuttig en in harmonie ingezet worden. SEO-specialisten en UX-designers veel van elkaars inzichten leren.

SEO inzichten voor de UX-designer

Content is één van de belangrijkste factoren voor zowel UX als SEO. Echter, SEO-specialisten kunnen interessante inzichten geven over hoe bezoekers de content gebruiken. Bijvoorbeeld inzicht in op welke keywords gezocht wordt kan inzage in gegeven worden dankzij keyword research. Ook is het mogelijk via heatmaps te achterhalen welke content de aandacht trekt.

Behalve deze inzichten kunnen SEO-specialisten ook helpen bij het opzetten van user tests. User tests worden veelal gedaan om te achterhalen wat de ergste struikelblokken van de doelgroep met betrekking tot je website zijn. Deze tests vallen onder de dagelijkse bezigheden van de UX-designer: het testen van de gebruiksvriendelijkheid van de website. Een SEO-specalist kan helpen bij het opzetten van deze testen, doordat deze inzage heeft in het online gedrag van de bezoeker.

UX inzichten voor de SEO-specialist

Aan de andere kant kan de UX-designer veel nuttige tips geven aan de SEO specialist over het design van de website. Eerder in dit artikel omschreven we dat het lijkt altijd UX en SEO botsen. Echter, er bestaan wel degelijk elementen die zowel voor de SEO als voor de User Experience van een website positief uit kunnen pakken. Een paar van die belangrijkste elemente zijn bijvoorbeeld:

  1. Responsive design: Een responsive design is zowel handig voor je SEO en je UX. Vooral bezoekers zijn gebaat bij een responsive website, vandaar dat dit element ook hoog scoort in de algoritmes van Google. Responsiveness is zowel voor je SEO als voor je User Experience een element dat zwaar meetelt.
  2. Duidelijke structuur: Zowel voor je bezoeker als voor Google is het gunstig wanneer je site structuur meteen duidelijk is. Een website met een duidelijke structuur is voor zoekmachines gemakkelijker te indexeren, terwijl je bezoekers zich sneller en gemakkelijker door je website heen kunnen navigeren.
  3. Hidden content: Bijvoorbeeld door gebruik te maken van pop-ups, overlays en modals kun je extra "content" in de ogen van Google toevoegen, zonder daarbij afbreuk te doen aan de User Experience van je website. Een ander voorbeeld van hidden content is een ‘lees meer’-functie. Dit houdt het overzicht rustig voor de bezoeker, terwijl er wel degelijk meer en kwalitatief goede content op je website te vinden is.
  4. Ga eens om tafel zitten met de SEO-specialist en de UX-designer binnen je bedrijf. Kijk wat iedereen voor elkaar kan betekenen, en maak samen een optimale website! De bezoeker blij, Google blij, jij blij! Een duidelijke win-win situatie.